Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pohovor s předsedou aneb jak jsem nevstoupil do politiky

„Víte, tohle ještě není oficiální pohovor, ale rád si lidi proklepnu, ještě než se tím zabývá výbor“ usmál se předseda oblastní rady partaje a objednal si dvě deci bílého. Bylo 10 hodin dopoledne a seděli jsme v útulné staroměstské vinárně, kterou vybral jako místo pro naši schůzku.

„Je to tu docela příjemné“, rozhlédl jsem se kolem sebe.“Oficiální pohovor proběhne taky tady?“, pokusil jsem se odlehčit atmosféru. „To ne, výbor zasedá obvykle „U hroznu“, tam objednávají přímo z jižní Moravy. Tady tohle se dá pít tak jedině po ránu“, zatvářil se kysele předseda. „Poslyšte a proč vy k nám vlastně chcete vstoupit,? Ve Vaší přihlášce píšete, že máte prosperující firmu a slyšel jsem, že dokonce jednu filiálku ve Skotsku“. Tuhle otázku jsem samozřejmě čekal a tak jsem během zhruba pěti následujících minut  hovořil  tom, že člověk, který vnímá kolem sebe věci, které se mu nelíbí a které by chtěl změnit,  by neměl na politiku a politiky jen nadávat, ale vyzkoušet si to sám. „ Vím, že takhle je to trochu klišé, ale byznys mi už běží víceméně sám od sebe, a tak jsem si řekl, že bych docela rád zkusil podívat se do politiky trochu zevnitř“, zakončil jsem svoje exposé. Ve tváři předsedy se během mého neoficiálního kandidátského projevu střídal výraz překvapení, údivu a pobavení. „No, hlavně, abyste nám to tu taky nechtěl řídit jako firmu, když jste ten byznysmen, že?“ zasmál se poněkud škrobeně. „To je sice fajn, že jste existenčně za vodou, ale mě může vždycky trefit šlak, když slyším opakovat  ten nesmysl, že by člověk měl mít nejdřív něco za sebou, profesní kariéru, být  finančně zajištěnej, a teprve pak se pustit do politiky, protože na tom nebude závislej. Tak tohle je, pane, pěkná hovadina. S takovýma lidma se praktická politika vůbec dělat nedá“, rozohnil se funkcionář a zapálil si viržinko. „ Politika je, jak známo, umění možného. Politika je v prvé řadě o kompromisech a až pak o nějakých přiblblých ideálech, víte?  A  tihle existenčně nezávislí jsou, samozřejmě, schopni házet permanentně vidle do všeho, co se jim nelíbí. Ohánějí se přitom ideály, volebním programem a přitom nechápou, že člověk, kterej musí z něčeho nakrmit rodinu, anebo třeba poplatit alimenty, si tenhle luxus dovolit nemůže“. Předseda mírně zrudnul a brýle se mu orosily rozčilením. „Člověk, co potřebuje nutně pár fleků v dozorčích radách, aby prostě nějak přežil, si nemůže dovolit nedomluvit se na koalici kvůli tak pofidérní zámince jako neshoda ve volebních programech“,  roztřásl se mu hlas. V tu chvíli mi ho bylo skoro líto a dokonce jsem se až zastyděl. „Já jsem vystudoval historii a habilitoval jsem srovnávací studií o rozdílech v římských a keltských opevněních. Jenže po studiích mi poměrně brzy došlo, že s tímhle zaměřením  se neuplatním na trhu práce ani v Irsku, kde Keltové skutečně žijou, natož pak tady, kde se jejich historická přítomnost permanentně zpochybňuje. No a tak jsem se vrhnul do politiky a vůbec toho nelituju. Celej život je víceméně o kompromisech a v téhle branži za ně člověk dostane aspoň celkem slušně zaplaceno.Jak ale vysvětlím dětem, že jsem najednou bez práce kvůli nějaké přiblblé politické proklamaci, kterou stejně nikdo nečte“, téměř se rozplakal můj společník. „Tak já kupříkladu volební programy čtu“, pokusil jsem se oblastního předsedu uklidnit. „ Zrovna program vaší strany pro podzimní komunálky se mi docela líbil. A proto jsem vlastně tady.“  „Opravdu? No, když to říkáte, asi bych se na to měl taky mrknout“. Trochu se zklidnil a obrátil do sebe třetí dvoudecku bílého. „ To víte před volbama není  moc času a po volbách ho už radši moc nevytahujeme“, vysvětlil trochu provinile. „Mně se hodně líbí ta kapitola o hospodárnosti, transparentních veřejných zakázkách a debyrokratizaci obecního úřadu“, pokusil jsem se ho potěšit. „Tohleto tam opravdu máme, jo? No, asi na to budu muset příště dohlídnout, abysme po volbách zase nebyli za slibotechnu. Ale moc se omlouvám, už budu muset, mám dneska eště  tři dozorčí rady, prostě galeje…. slečno, zaplatíme!“ Předseda velkoryse uhradil nejen své tři dvoudecky, ale i můj zázvorový čaj. „Tak já to proberu s kolegama z výboru a dáme vědět, jestli bude ještě potřeba oficiální pohovor“, stiskl mi ruku na ulici před vinárnou. Přitom jsem měl nutkavý pocit, že mi chce na rozloučenou ještě něco říct. Nakonec se osmělil: „Víte, Honzo, ještě si to pořádně promyslete. Vy jste za vodou, tak co byste do toho lezl, když je tu na čekačce řada lidí, který potřebujem někam uplacírovat. A navíc: hospodárnost, transparentní zakázky, debyrokratizace……člověče, já Vám nechci nic rozmlouvat, ale řeknu to na rovinu.Vy jste prostě přesně ten typ člověka, kterej si říká o vyloučení z partaje ještě dřiv než jsme ho přijali“…..   

Autor: Honza Vranik | sobota 28.3.2015 7:37 | karma článku: 24,63 | přečteno: 891x
  • Další články autora

Honza Vranik

"No pasaran", slibuje občanům Prahy 2 starostka Jana Černochová.

Tak přátelé, aby tohle zase někdo nebral smrtelně vážně: rozhovor se starostkou Prahy 2 a "lídryní"pražské ODS pro nadcházející parlamentní volby Janou Černochovou je fiktivní, nicméně reflektuje některé reálie naší městské části.

20.9.2017 v 7:51 | Karma: 10,52 | Přečteno: 628x | Diskuse| Politika

Honza Vranik

"Klídek, máme to ošéfovaný."

V souvislosti s postupem při zadávání veřejných zakázek na radnici Prahy 2 padla v posledních měsících dvě konkrétní trestní oznámení. Rozhovor se zástupcem starostky pro oblast investic je ovšem ryze FIKTIVNÍ.....téměř.

18.5.2017 v 17:45 | Karma: 17,69 | Přečteno: 514x | Diskuse| Politika

Honza Vranik

O Praze 2 opravdu bez cenzury?

V minulých dnech zaplavil schránky domácností Prahy 2 bulvární občasník s názvem „Jejich Dvojka“a vznikla i elektronická verze: www.jejichdvojka.cz.

26.4.2017 v 16:30 | Karma: 16,25 | Přečteno: 659x | Diskuse| Politika

Honza Vranik

Může ohrozit aféra Blanická 22-Gate politickou stabilitu na Praze 2?

Po aféře WATERGATE a neméně slavné české NAGY-GATE,která vedla k pádu Nečasovy vlády, prožívá nyní Praha 2 svou BLANICKÁ 22-GATE.

15.2.2016 v 11:09 | Karma: 10,43 | Přečteno: 551x | Diskuse| Politika

Honza Vranik

Přijme se místostarosta - zn. Praha 2

Pozoruhodný úspěch v podobě zápisu do Guinnessovy knihy rekordů zaznamenala v minulých dnech Praha 2. S celkovým počtem šesti místostarostů se po minulém zasedání zastupitelstva zařadila na absolutní světovou špici této kategorie.

22.6.2015 v 7:30 | Karma: 11,32 | Přečteno: 485x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 9
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 755x
Občan Prahy 2, který vnímá a komentuje věci kolem sebe.

DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: 

Většinou se jedná o nadsázku a ironii, i když fiktivní osoby mají v drtivě většině svůj reálný předobraz!

Nadsázka a ironie, ochota "dělat si srandu" sami ze sebe byly odjakživa našemu národu vlastní, ovšem čas trhnul oponou. Smrtelně vážně bereme vše, co je nám předžvýkáno v mediích, smrtelně vážně bereme i sami sebe, aniž bychom byli schopni minimální sebereflexe, jak jsme vlastně často až uboze směšní, 

Nadsázka pak často i zde na tomto blogu zůstává nepochopena. Možná i proto,že styl a tón řeči "respondentů" v oněch fiktivních rozhovorech zřejmě jen věrně kopíruje smutnou politickou realitu současnosti. 

Seznam rubrik